Sligro | Kiem | Communicatiemiddel
Samen met mijn projectgroep heb ik een advies en concept ontwikkeld voor Sligro Food Group. Zij hadden namelijk de volgende vraag: Hoe kan Sligro bestaande én nieuwe klanten (zakelijk MKB) in de leeftijdscategorie 35 tot 50 verleiden om naar Sligro-vestigingen te komen?
Om dit op te lossen hebben we Kiem bedacht. Het is een toevoeging aan het bestaande concept van Sligro en creëert beleving in de groothandels. Dit concept hebben we ontwikkeld na uitvoerig onderzoek. Dit onderzoek bestond uit een organisatieanalyse, consumentenanalyse en een trendanalyse.
Wij vonden dat betekenis en zingeving creëren hoger in het vaandel mag staan, daarom bedachten we de volgende visie:
Samen creëren we momenten van ontwikkeling.
Hierna hebben we communicatiemiddelen ontwikkeld. Mijn communicatiemiddel is te zien in de onderste afbeelding.
Door middel van deze conceptdrager wordt het concept KIEM gevisualiseerd in de fysieke omgeving van Sligro. De kernwaarden van KIEM zijn zelfontplooiing, pit en benaderbaar. Uiteraard komen deze idealen terug in deze conceptdrager. De hele drager ademt KIEM, maar ook Sligro, want deze zijn onlosmakelijk verbonden.
De fysieke omgeving wordt verfraaid door een digitaal en interactief bord, genaamd KIEM Kennis. Deze borden staan verspreid over de winkels en zijn voor iedereen toegankelijk, maar de informatie erop is hoofdzakelijk gericht op de doelgroep. Het digitale bord heeft een touchscreen, hierdoor is het makkelijk om de verschillende tegels aan te klikken. Op het digitale bord zijn tips en inspiratie te vinden, maar ook interessante informatie en eigen inbreng van de consument. Bijvoorbeeld social media posts van klanten die ze hebben gepost met de hashtag #KIEMKennis.
Met deze weetjes en inspiratie legt KIEM Kennis de basis en ontkiemt de zin om meer te leren en te ontplooien. Het andere doel van KIEM Kennis is het centraliseren van alle kennis, maar wel heel benaderbaar blijven.
Communicatiemiddel 1.
Digitale Kiem-app waarmee producten gezocht kunnen worden (gamefication)

Communicatiemiddel 2.
Interactieve digitale borden met:
- Inspiratie en informatie
- Tijdlijn met ontwikkeling van voedsel door de jaren heen
- Innovaties m.b.t. foodwaste
- Social media posts met de hashtag #KIEMKennis
"Nuran, je hebt hard gewerkt met een mooi resultaat waar je trots op mag zijn." - Gaby Crucq-Toffolo, beoordelaar van dit advies en schrijver van het boek Conceptdenken